Boost je weerstand

Huppa, het seizoen van de verkoudheid is terug! Om de snotneuzen zo lang mogelijk uit te stellen, kan je je weerstand een boost geven. Geen zorgen, niet door een dure kuur of onvindbare superfoods. Wat je dan wel kan doen, kan je hieronder lezen.


Wat heb je nodig om je weerstand zo sterk mogelijk te houden:

Vitaminen

Niet de pilletjes versie, no no no, maar wel door 2 stukken fruit en 250g groenten per dag te eten en iedere maaltijd een volkoren graanproduct te voorzien. Zo geef je je lichaam voldoende vitamine C, vitamine E en vitamine K.

Omega 3

Je krijgt voldoende binnen door één keer per week vette vis en/of dagelijks een klein handje gemengde noten of een eetlepel omega3-rijke olie (verrijkte sla-olie, walnoot olie,…) te eten.

Zonlicht

Door minstens 15 minuten buiten te komen, maakt je huid gratis en voor niets vitamine D aan.

Antioxidanten

Vitamine E, C, betacaroteen, seleen en zink zijn bewezen anti-oxidanten. Je krijgt ze het gemakkelijkst binnen door dagelijks groenten, fruit, noten en volkoren graanproducten te eten.

Vocht

1,5-2l water of thee zorgen dat afvalstoffen de weg uit je lichaam vinden. Minder afvalstoffen = betere weerstand

Gezond gewicht

Zowel ondergewicht als overgewicht kunnen leiden tot een verminderde weerstand. Zeker plotse en snelle veranderingen zijn af te raden.

Eiwitten

We hebben in normale omstandigheden 0,8g eiwit/kg lichaamsgewicht nodig. Overdrijf niet, 100g peulvrucht/vlees/vis/ei/veggie, 2-3 melk- of sojaproducten en dagelijks volkoren granen zijn voldoende in combinatie met een gezond eetpatroon.

Beweging

Extra pluspunt: meer beweging is vaak meer buitenkomen en dus ook meer vitamine D 😉

Wat heb je niet nodig

Vitamine supplementen

Ze zijn enkel nuttig als je onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt op opneemt. Bespreek het best eerst met je arts of diëtist.

Eenzijdige voeding

Laat je niet vangen door de mythes over 1 product dat goed is voor je weerstand. Het is net de afwisseling van producten die zorgen dat je verschillende gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt en zo je weerstand sterk houdt.

Crazy diëten

Een drastisch dieet zorgt vaak voor een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Dit is niet gunstig als je je weerstand sterk wil houden

Alcohol

Alcohol legt extra druk op je lichaam. Zeker overmatig gebruik (lees: meer dan 10 eenheden per week) is niet ideaal voor je weerstand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *