Alcohol

Recent interviewde Het Laatste Nieuws mij over alcohol.
“Wat drinken we nu het best, om zo weinig mogelijk kcal binnen te krijgen?” was de vraag.

De samenvatting kan je hier vinden 😉

Wàt je nu precies drinkt, zal volgens diëtiste Sanne Mouha uiteindelijk weinig verschil maken.

“hoe hoger het alcoholpercentage, hoe hoger het aantal calorieën. In theorie zal een sterke drank als whisky dus veel calorierijker zijn dan wijn, die op zijn beurt weer meer calorieën zal bevatten dan bier. Alleen zal je de drie in de praktijk nooit in dezelfde hoeveelheden drinken, hè 😉

Natuurlijk is alcohol ook meer dan calorieën. Het is al bewezen dat een hoog alcoholgebruik gepaard gaat met een hoger risico op verschillende soorten kanker. Jakkes.
Om dit risico in te perken en toch te kunnen genieten van een glaasje kan je hiermee rekening houden:

  • drink niet meer dan 10 glazen per week
  • zorg voor alcoholbvrije dagen, zodat je niet dagelijks drinkt
  • vermijd binge drinken, dus neem je 10 glazen niet in één keer 😉
  • kies een drankje dat je echt lekker vind en ga niet zomaar drinken om te drinken. Go smaak!

Hieronder kan je een overzicht vinden van de drankjes en hun bijhorende kilocalorieën.

Ml/Glaskcal/glas 
Trappist330231 
Abdijbier330198 
Pils250113 
Kriek250125 
Alcoholvrij bier25088 
 
Schuimwijn10074 
Zoete witte wijn125120 
Droge witte wijn12584 
Rode wijn12594 
Rosé12590 
 
Cointreau60175 
Creme cassis1536 
Gin4094 
Likeur met room (type Baileys)40117 
Pastis50136 
Rum50117 
Sangria150255 
Tequila3071 
Whiskey4096 
Campari4091 
bron: NEVO-online versie 2019/6.0, RIVM, Bilthoven. en Nubel

Meer info over alcohol, het effect op je gewicht en gezondheid kan je vinden op: https://www.hln.be/fit-en-gezond/wijn-bier-of-sterke-drank-ze-maken-allemaal-even-dik~ad1cb146/